Hlavní sponsor

Banner
Banner
Banner
Banner

IGC Browser

Banner
Banner

Reklama

Banner

Elektrické paraglidingové políbení PDF Tisk Email
Napsal uživatel Ivo Bartoň   
Pondělí, 16 Září 2013 18:38

Jen málokdy v životě má člověk příležitost být u zrodu něčeho výjimečného. Záměrně nepíši nového, protože elektrický pohon ničím novým není, ale celkové konstrukční pojetí E-GLIDERU ho předurčuje k tomu, aby zaplnil jakousi trhlinu mezi motorovým a volným PG. Ano, řeč je o pomocném elektromotoru pro padákové kluzáky a je mi potěšením, že mohu popsat své první dojmy a zkušenosti.

Když jsem si pro E-GLIDERA přijel, Lukáš se mě ptal, jestli se před koupí na něm nechci nejdříve proletět… Nebylo třeba. Už při prvním pohledu je patrné, že tohle musí fungovat! A také funguje! Nikdy jsem po klasické motorové krosně netoužil, ale představa dostat se nezávisle s paraglidem do vzduchu v rovinách mě velmi lákala a E-GLIDER více než splnil všechna má očekávání. Pryč jsou situace, kdy se v poledne nečekaně roztrhá deka, naskáčou kumulky a na nejbližší kopec je příliš daleko anebo prostě špatně fouká vítr …

Sestavený E-GLIDER a jeho součástky

SestavenýE-GLIDER a jeho součásti. Vrtule je v poloze při bezmotorovém letu.

To, co dělá toto zařízení naprosto jedinečným, je použitá koncepce vyztužené sedačky s vyklápěcím motorovým ložem. Konstrukce sedačky je zabalená do postroje a na padáku je zavěšená volně, takže odezvy v turbulenci jsou velmi blízké klasickým sedačkám pro volné létání. Starty na rovině jsou velmi snadné i za bezvětří, kdy je hned na počátku padák zatížený 32kg (sedačka+motor+baterky). Moment od vrtule je i při plném výkonu na přijatelné úrovni, takže se snadno eliminuje i v případě chybky po startu. Start probíhá ve vzpřímené poloze a po vzletu se sešlápne hrazda, která uvolní motorové lože do letové polohy. Motor tak vlastně zůstane ve stejné poloze, ale sedačka s pilotem se posune do ležící polohy. Toto přestavení motoru po vzletu úžasně zpříjemní let a na plný výkon lze stoupat přes 2m/s. Stále je však třeba pamatovat na případnou turbulenci, protože E-GLIDER je díky své koncepci primárně určený jako pomocný motor pro lety během dne do termiky. V případě termického poryvu je nutné okamžitě snížit výkon motoru a rázem letíme na klasickém paraglidu.

Elektrolet sestavený a umístěný na pilotovi. Pultík s akumulátory je více než dobře patrný. Vrtule je v pohonné poloze.

Díky sklápěcí vrtuli a profilovanému tenkému koši není během bezmotorového letu patrné zvýšení odporu vzduchu. Používám stále jeden padák a při letu s E-GLIDEREM jsem na jeho horní hranici zatížení. Létání při různých hmotnostech je velmi poučné a zcela logicky tak v některých směrech pozoruji zpříjemnění letových vlastností padáku. Samozřejmě hmotnost motoru a 11 kg baterek v pultíku na hlavních karabinách se nevypaří, ale naše pilotáž se velmi rychle přizpůsobí. Baterky na karabinách visí tak dobře a vyváženě, že je také za chvíli přestaneme vnímat.
Létal jsem v Panenském Týnci za 34°C horka, kdy jsem si na 2 hodiny „odskočil“ v tričku do kilometru, kde bylo jen 30°C. Létal jsem na Rané, kdy ostatní klouzali z kopce dolů a já měl možnost „přihrknout“ si do předpolí abych zjistil, že to tam nosí skoro všude. Mám k dispozici dost energie na to, abych se mohl při přeskoku dvakrát či třikrát zmýlit. Mohu létat na svahovacích terénech bez ohledu na možnost horního startu.
Létal jsem večer na kladenském letišti ve větru, kdy se na mě „nirvány“ smutně dívaly ze země. Druhý den jsem kroužil okolo kladenského letiště a smutně se koukal na „nirvány“, které odlétaly na výlet po kraji. Přece jenom použitá baterie vydrží v současné době asi 20 minut, nicméně i takové občasné večerní polétání má svůj smysl z hlediska eliminace dlouhých přestávek v létání.

Zatím jsem ještě nelétal v Krkonoších, protože jít na Černou horu s motorem by byl hřích. Vyšší kopcovité terény (ale platí to všeobecně) jsou zrádné i v tom, že pilot startuje zespodu a nemá tak jasnou představu o proudění vzduchu ve vyšších vrstvách.
Celé zařízení se pohodlně vejde do tandemového batohu a příprava k letu trvá 10 minut. Motorové lože sedačky sice zmenšuje zavazadlový prostor, ale batoh a obal na padák se tam ještě vejdou. Dobíjení baterie trvá něco málo přes 1,5 hodiny speciální nabíječkou, která je bohužel příliš těžká a objemná na převoz v sedačce E-GLIDERU … nezdařený přelet tak patrně skončí klasickým autostopem.

Počáteční fáze startu...

Do této doby jsem nalétal přes 40 hodin, které jsou evidované na www.pg-leonardo.cz v sekci „PG Elektromotor“. E-GLIDER během těchto letů prošel malou inovací. Stačilo málo – nedotočení zatáčky na přistání, nohy nahoru a přistání na chránič. Deformační zóny jsou tedy vyzkoušeny a E-Glider dostal nový kabát – moc mu sluší. Trochu jsem se obával baterek v klíně, ale všechno bylo v naprosté pohodě, protože kontejner baterek visí na hlavních karabinách a není přímo na břiše. Při nepodařeném přistání jsem hmotu baterek vůbec nevnímal.
V zimě byl také inovován kontejner na baterie. Nové baterky spolu s od základu předělaným kontejnerem (již s USB napájecím portem) znamenají 1kg úsporu hmotnosti. Celá soustava E-Glideru bez hlavního padáku tak zhubla na 30kg.
Mám zase o několik startů navíc a stále více si uvědomuji, že tento druh létajícího zařízení nabízí nové možnosti létání, ale zároveň vyžaduje přístup motorového pilota – potřebuje dostatečný prostor pro vzlet a přistání a plné respektování možnosti vysazení motoru. Odměnou pak bude spousta nevšedních zážitků a zkušeností.

...a závěrečná.

Na závěr je nutné dodat, že podle stávající legislativy je stále ještě nutné mít pro létání na tomto stroji licenci pilot MPK. Osobně si však myslím, že létání na E-GLIDERU je relativně jednoduché a pro pilota s licencí „B“ (Sportovní pilot) by krátké zaučení u výrobce stačilo.


Ivo Bartoň

Neoznačené fotografie dodány autorem

Označené fotografie zveřejněny s laskavým souhlasem Michala Eliáše.

 

Aktualizováno Sobota, 07 Únor 2015 11:46